Billeder fra Thisted Gymnasium af Heide Hviid Photography

Der er ingen tvivl om, at vores fremtidige samfund har brug for innotive og kreative medarbejder og borgere. Derfor er det helt håbløst, at vores uddannelses- og karaktersystem målretter de unge til at gå efter høje karakter og sikre løsninger. Det er hvad Rane Willerslev  udtaler i nedenstående interview.

På Thisted Gymnasium fortalte jeg de 250 studerende om en undersøgelser, som fornylig er lavet i Dansk Magisterforening blandt undervisere i de videregående uddannelser.  2/3  de 776 besvarelserne viste, at der allerede nu, hvor de videregående uddannelse presses i forhold til afkortning af studietiden med 4,3 måned, er blevet en tendens til, at de studerende er mere optaget af karakterer end undervisningens indhold. De er mindre kritiske og går efter de sikre løsninger, og bliver dermed mindre kreative og mindre selvstændige.

Vi skal se på vores vurderingsystemer. De studerende skal have feed back i forhold til det, de gør godt, og det de kan gøre bedre. Karakterer stresser mange unge og bør spille en mindre rolle. I overgange fra ungdomsuddannelser til de videregående uddannelser og fra videre uddannelser til arbejdsmarkedet kan udtalelser og optagelsesprøver udnyttes meget mere.

Det sker allerede både i Holland, Østrig og i Danmark bl.a. på medicinstudiet i Aarhus, journalisthøjskolen og politiskolen.
Undersøgelser viser at optagelsesamtaler mindsker frafaldet med 50 %, og frafald eller studieskifte koster samfundet 200 mio. kr om året.

Vi har brug for kreativitet, innovation og trivsel i vores uddannelser, så derfor har vi i gang med gennemgribende reformer i uddannelsessystemet og de 8 % besparelser, som skal effektueres i løbet af de næste 3 år, bør tilbagerulles.

Film af Ranne Willeslev: Professor i antropologi