I Nordjyske den 17. oktober har jeg dette læserbrev i.
Er det visioner, klima eller valgflæsk, som regeringen har gang i? Læs hele mit læserbrev nedenunder dette foto.

Et valg kan sammenlignes med en reklame for et helsekost produkt. “Hvis du køber vores produkt, så får du et fantastisk liv. Dine muskler og led bliver forstærket og alderdommen bliver som en leg. Sidste år havde vi samme produkt, men nu er det blevet meget bedre, så køb nu, bliv glad og kom til at strutte af velvære”.
I den politiske version hedder det, “stem på os, og du får en million elbiler, bedre velfærd, flere sygeplejersker, mere nærpoliti, bedre uddannelser og…”. Det produkt, politikerne havde ved sidste valg, er det de færreste, der husker eller bekymrer sig om. Men “nu har vi et nyt og forbedret produkt så stem på os igen”. Nu vil nogen hævde, at det ikke er en rimelig sammenligning, og det er heller ikke. Helskostproduktet lover måske mere, end det kan holde, men man kan stoppe med at indtage det, hvis det ikke virker. Den går ikke i politik, her skal produktet indtages i hele perioden. En anden forskel er, at politikere kan skabe et behov for deres produkt. De kan nedlægge små sygehuse, landpoliti, skære i uddannelser og hospitalsvæsen og så derefter lancere et produkt, der forbedrer det hele igen.

I Alternativet mener vi, at en politik skal bygge på en vision, og skal være gældende både før under og efter et valg. Hvis politikken alene skabes for at blive valgt, så er den både tom og nytteløs. Vi har en vision for Danmark og en plan for den politik, der skal føres. Hvis vi skal ændre vores politik for at blive valgt, så er både vision og ide tabt. Grøn omstilling og klimapolitik skabes ikke af overskrifter, det skal bæres af viden og vilje. Vores politik for God energi og Grøn omstilling er gennemarbejdet og har det klare mål at imødegå klimakrisen. Så for at blive i analogien, så er vores produkt det samme før under og efter et valg. Der er et klart behov for vores produkt og efterspørgslen er stigende.